کنکور

ارایه اموزش های تخصصی مشاوره و برنامه ریزی کنکور ،مشاوره تلفنی‌کنکور ،جمع بندی کنکور ، انگیزشی کنکور، کنکور‌تجربی و کنکور ریاضی

کنکور

ارایه اموزش های تخصصی مشاوره و برنامه ریزی کنکور ،مشاوره تلفنی‌کنکور ،جمع بندی کنکور ، انگیزشی کنکور، کنکور‌تجربی و کنکور ریاضی

معرفی رشته پزشکی | بازار کار | واقعیت های این رشته

معرفی رشته پزشکی | بازار کار | واقعیت های این رشته


معرفی رشته پزشکی به عنوان یکی از مهمترین رشته های زیر گروه تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد.. رشته پزشکی رویای بسیاری از دانش آموزان میباشد. رویایی که شاید تا قبل از مطالعه این مقاله نا واضح باشد. در این مقاله سعی داریم رشته ی پزشکی را با بازار کار و طول دوره و سختی های این رشته بیشتر صحبت کنیم… موضوعاتی که شاید در هیچ مقاله ای مطالعه نکرده باشید..  این موضوعات صرفأ تجربه و از طریق تحقیقات با دانشجویان رشته پزشکی بدست آمده .


معرفی رشته پزشکی به صورت خودمونی

بیشتر بچه های تجربی،قبل از کنکور لااقل یک بار به پزشک شدن خودشون فکر کردند.


پزشکی رو صرفا یه منبع درآمد خوب نبینید، گرچه پزشکی رشته کم درآمدی هم نیست ولی اگه برای پولدار شدن میخوای پزشک بشی، بهتره یه کم بیشتر فکر کنی. برای پولدار شدن راههای به مراتب آسونتری هم وجود داره.خیلی هم زودتر به نتیجه میرسن.


واقعیت چیز دیگری است:

قبولی در رشته پزشکی، یکی از بزرگترین اهداف دانش آموزان رشته تجربی است.درآمد بالا، منزلت اجتماعی و موقعیت شغلی مناسب از فاکتورهایی است که توجه همه دانش آموزها، معلمان و خانواده ها را به این رشته جلب میکند. به دست آوردن هر چیزی مستلزم پرداختن بهایش است و رشته پزشکی هم سختی های خاص خودش را دارد که میبایست با شناخت و علاقه کافی به سراغش بروید تا در نیمه راه مجبور به رها کردنش نشوید. اگر بالاترین تراز را در کنکور سراسری داشته باشی و در کنکور به موفقیت رسیده باشی لزوما به این معنی نیست که در رشته پزشکی هم موفق باشی که در انتخاب رشته میبایست به این نکته مهم، توجه ویژه ای داشته باشی. اغلب دانش آموزان رشته تجربی به اشتباه تصور میکنند که انتخاب رشته پزشکی،میانبری آسان برای پولدار شدن و کسب موفقیت است و در واقع درک درستی از شرایط شغلی رشته پزشکی ندارند.


جذابیتها و سختی های دوران تحصیل پزشکی


رشته پزشکی،معرفی رشته پزشکی


به طور میانگین،شما باید ۹ تا ۱۴ سال از زندگی خودتان را صرف تحصیل در رشته پزشکی و گذراندن دروس طاقت فرسای آن کنید که به معنی این است که بهترین سالهای جوانی خود را باید صرف مطالعه کتابهای دشوار، کشیک های طولانی مدت، معالجه بیماران و پاسخگویی یه مراجعین کم طاقت کنید. از زمانی که دانشجوی رشته پزشکی بشوی، دیگر مانند قبل خبری از تعطیلات تابستانی نخواهد بود و برخلاف بیشتر رشته های فنی و مهندسی، در تمام طول هفته،باید در کلاس درس و یا در بخش های مختلف بیمارستان حضور داشته باشی که شامل تعطیلات نوروز و روزهای جمعه نیز میشود.


دوره دکترای پیوسته در ۴ مرحله آموزش داده میشود:


دوره علوم پایه به مدت ۵ ترم یا دو سال و نیم

دوره فیزیوپاتولوژی به مدت ۴ ترم یا یک سال

دوره کارآموزی بالینی(استاجری) به مدت۴ الی ۵ ترم یا دو سال و نیم

دوره کارورزی بالینی(اینترنی) به مدت ۱۸ ماه یا سه دوره ۶ ماهه

در دو سال و نیم اول، در مقطع علوم پایه قرار داری. درسهای عمومی از جمله درسهای گروه معارف که شامل ۱۴ واحد درسی است و دروسی مانند مبانی کامپیوتر، ادبیات فارسی، زبان های انگلیسی عمومی و تخصصی و تربیت بدنی در این پنج ترم  ارایه میشوند. درسهای تخصصی مانند بافت شناسی، فیزیولوژی( علم شناخت عملکرد طبیعی بدن)، پاتولوژی(بیماری شناسی بدن)، آناتومی(کالبدشناسی یا تشریح)، میکروب شناسی و … ارایه میشوند. از مهمترین ویژگی های این رشته، واحدهای گروه میکروب شناسی از جمله باکتری شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، حشره شناسی و … می باشد که از درس های سخت و نفس گیری است که حافظه و تمرکز زیادی نیاز دارد.


درس های گروه بهداشت و خانواده هم در این دو و نیم سال ارایه می شوند و در مجموع شما ۸۵ تا ۹۰ واحد درسی را می گذرانید.


بعد از اتمام این دوره، شما در آزمون جامع اول، آزمون جامع علوم پایه، که به تازگی برمبنای قطب آموزش پزشکی برگزار می شود، شرکت می کنید و با توجه به نمره ی آزمونتان، یکی از بیمارستان های مربوط به دانشگاهتان را انتخاب کرده و دوره فیزیوپاتولوژی را در آنجا ادامه میدهید.


خیلی رک و پوست کنده درباره ی دوره ی علوم پایه بگویم که امتحانات این دوره به طور معمول از همه رشته های دانشگاهی زمان بیشتری می برند و گاهی تا اواسط تابستان مشغول گذراندن امتحانات هستید. بر همگان روشن است که شروع ترم تحصیلی جدید در همه دانشگاهها از اواسط شهریور است، پس فقط سه هفته تعطیلات خواهید داشت.


از گنگ بودن مطالب و کند بودن شیوه تفکر و درس خواندنتان که در دوره گذر از دبیرستان به دانشگاه ایجاد میشود، می گذریم.


سال های دشوار سوم و چهارم پزشکی با شناخت علایم بیماری ها(سمیولوژی)، داروشناسی(فارماکولوژی) و شناخت تخصصی تر علت بیماری ها (پاتولوژی) همراه می باشد در قالب کورس های(COURSE) امتحانی شکل می گیرد.


این دوره به صورت کورس های ماهانه برگزار می شود و در آخر هر ماه، امتحان هر کورس برگزار می شود. در آخر این دوره با گذراندن واحدهایی مانند آمار و پرشکی قانونی، شما وارد دوره ی سوم پزشکی (استاجری) می شوید. این دوره ی کارآموزی بالینی که به مدت ۵-۴ ترم برگزار می شود؛ اهداف زیر را دنبال می کند:


پرورش مهارتهای پزشکی، آموزش اخلاق و شئونات پزشکی، تقویت قدرت تشخیص، درمان و بهبودی وضعیت بیمار و….


در دوره ی استاجری که با دو بخش مختلف جراحی و داخلی آغاز می شود، دانشجو در هر بخش بیمارستان از جمله کودکان، زنان، داخلی، جراحی و… ۱ الی ۳ ماه آموزش می بیند و در آخر هر بخش پس از آزمونی که مهارتهای عملی و دانش نظری او سنجیده می شود به بخش بعدی راه می یابد. در پایان این دوره، آزمون جامع دوم برگزار می گردد (آزمون پره اینترنی) و فرد پس از کسب نمره ی قبولی به دوره ی کارورزی بالینی (اینترنی) انتقال می یابد.


 در دوره اینترنی که در سه بخش ۶ ماهه برگزار می شود، دانشجو کشیک های پزشکی در بخش های مختلف را تجربه می کند. گزارشهای صبحگاهی (مُرنینگ ریپورت) و معاینه ی مریض ها از جمله ویژگیهای این دوره است. درس های دوره ی فیزیوپاتولوژی و استاجری به صورت تکمیلی تر و کلینیکال تر (بالینی تر) آموزش داده می شوند و در هر بخش آزمونی به عمل می آید. در این دوره حقوق مختصری (معادل ۲۵۰ هزار تومان در هر ماه) به دانشجو تعلق می گیرد. در بعضی از دانشگاهها دانشجویان اینترن، مُهر با شماره ی دانشجویی دارند. در پایان این دوره، شما فارغ التحصیل می شوید و به شما شماره ی نظام پزشکی تعلق میگیرد.


امّا چرا به جای گفتن از درآمد بالا و شان اجتماعی این رشته، بیشتر از سختی ها و مشکلات این رشته برایتان گفتم.


 به نظر من همه ی شغل ها و رشته ها قابل احترام و مورد نیاز جامعه هستند. نشان دادن زیر و بم یک رشته و سختیها و بازار کار آن کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرید، تا آینده ای روشن برای خودتان و جامعه تان رقم بزنید. برایتان از همه ی سختی ها گفتم و دلسردتان کردم؟! .


اگر برایتان نجات دادن جان انسانها با ارزش است؛ اگر می خواهید از احساس لذت برگرداندن یک انسان به زندگی لبریز شوید؛اگر می خواهید زندگیتان صرف کمک کردن به انسانهای دیگر شود؛ این غولهای کوچک و بزرگ شما را درمانده نخواهند کرد،قدم در راه بی برگشت بگذارید…